Istoria Revistei Românești De Jocuri Video hobBIT

Vă vine să credeți sau nu, dar în anul 1991 în România recent post-comunistă apărea prima revistă dedicată pasionaților de calculatoare și jocuri. Se numea hobBIT, avea 32 de pagini, era mai mult un ziar alb-negru decât o revistă colorată, și lista diverse programe în limbajul lor de programare mai ceva ca într-un manual de informatică. Și cred c-am reușit să găsesc toate numerele apărute!

revista hobbit article header image

Introducere


Mai întâi, un pic de istorie. Una dintre micile mele plăceri a fost colecționarea și citirea revistelor de gaming. Prima de așa natură a fost revista LEVEL pe Octombrie 2002, un cadou făcut de taicămiu cu ocazia zilei mele de naștere, a 15-a atunci. Trec anii și toate revistele de gen dispar de pe piață, dar în mine se naște dorința de a face rost și de numerele precedente anului 2002 ale acestei reviste, pentru a o completa. În căutările mele ajung pe acest sub-domeniu al site-ului comunității LEVEL (candaparerevista.ro); loc care-și propune să arhiveze toate revistele românești care au fost, și în care descopăr cu stupoare că pe teritoriul geto-dac au existat mult mai multe reviste de jocuri decât cele de care auzisem deja - LEVEL, PC Games, XtremPC (dedicată jocurilor parțial), și Game Over.

Ce credeți că mi se năzărește după ce aflu asta? Că trebuie să le colecționez pe toate, dar și să scriu o istorie cronologică a tuturor acestor publicații. Prima a fost hobBIT, și astfel au început căutările. Nu a fost un task ușor; a găsi niște ziare obscure de acum 30 de ani (în format printat) nu e ceva chiar simplu. Norocul meu vine la câteva luni de zile când pe OLX un gagiu din Caracal vinde întreaga colecție de reviste hobBIT (minus unul dintre almanahuri), plus alte câteva numere din alte reviste de care am nevoie în quest-ul meu: Hobbyte (1 număr, singurul), PC T&T (3 numere, singurele apărute), Computer Games (2 numere din 10 apărute). În total 18 entități numai bune de reciclat dacă ne-am lua după unii mai cinici. Sau valorând 900 lei dacă ne-am lua după prețul de 50 RON pe care-l cerea tipul pe revistă.

O sumă cu care nu am reușit să mă împac prea repede. Drept pentru care a urmat un lung joc între mine și acest domn în care eu îl mai sunam să-i fac o ofertă de 25 sau 30 RON pe revistă, iar el amâna tranzacția cu scopul de mai găsi alte surse vis-a-vis de valoarea colecției, și a se hotărâ dacă chiar vrea să le dea. Long story short - trece vreun an de zile timp în care în altă parte găsesc doar almanahul lipsă din colecția de la Caracal, și decid astfel să-i fac o ofertă de 800 RON pe care mi-o și acceptă într-un final. Valoare care acum că am tot căutat și întrebat, o găsesc a fi... potrivită.

Internetul și hobBIT


Pasul doi a fost să iau internetul la puricat cu termenul "revista hobbit". Se poate vedea la finalul articolului secțiunea de referințe - cam aia e tot ce are internetul despre asta, câteva mențiuni nostalgice. Și acum iată-ne-n pasul trei, ca să zic așa, redactarea de astăzi, când dăruiesc lumii această prim-piesă istorică de referință în cercurile academice ale gamerilor de pretutindeni, în lucru de foarte mult timp.

M-am tot gândit cum ar fi cel mai potrivit să vorbim despre aceste 11 numere ale revistei și cele 2 almanahuri, și concluzia la care am ajuns este următoarea: voi prezenta din fiecare număr câte ceva relevant, pe lângă o scurtă descriere a cuprinsului (highlight-uri). Voi încerca acolo unde e cazul să pun un link către subiectul în cauză (jocul sau software-ul), pentru ca și voi să înțelegeți despre ce era vorba; voi face asta mai ales la primul număr al revistei, apoi voi scădea treptat detaliile și mă voi limita cu link-urile (cu alte cuvinte, puteți da și voi singuri search pe Google :)

Și, în ultimă mențiune, puteți răsfoi odată cu mine aceste pagini de istorie ale revistei hobBIT dacă intrați și le descărcați de aici. Selectați download în dreptul la 'pdf, colecția completă.rar'. Sau poate chiar mai simplu de vizionat și cu mai multe opțiuni de pe site-ul z80-romania.ro. Tot de pe Z80 aflu cândva mai târziu după terminarea scrierii acestui articol că a mai existat cu puțin timp înainte de HobBIT o altă revistă intitulată Hobby. Mă întreb dacă o sursă de inspirație pentru hobBIT a fost această similară în design-ul-de-tip-ziar Hobby?

Preambul


Încă de pe coperta 2 a primului număr aflăm că revista a fost realizată în întregime pe un calculator Junior XT cu ajutorul programului "News", și că acest proiect este creația unor amatori ai publicisticii: ing. Călin Obretin, ing. Mihaela Gorodcov (?), student Cezar Tipa, și mulți alți colaboratori, cu toții membrii ai Clubului Român de Calculatoare (defunct). Business Magazin, dar și profilul de LinkedIn al lui Silviu Stroie, CEO la PGL Esports (Liga Profesionistă a Gamerilor), ne spun că și el a fost editor între Ianuarie 1991 - Decembrie 1992, dar apare abia în ultimul număr cu numele (detalii mai jos).

Pe întreaga durată a existenței hobBIT s-au menținut din punct de vedere organizatoric următoarele: directori au fost Călin Obretin și Ion Truică (?); secretarul de redacție a fost Vivi Constantinescu (?); fiecare număr a avut diverși colaboratori și editori (i-am notat pe toți, mai puțin pe cei care s-au semnat doar cu numele firmei).

Pagina patru și cinci vin să ne explice scopul acestei întreprinderi și o face atât de bine că nu-mi rămâne decât să transcriu cuvânt cu cuvânt acest text --

Clubul Român de Calculatoare


În toamna anului 1987, un grup de "fani" ai calculatorului personal organizau în cadrul Casei de Cultură a Studenților din București un cerc de microinformatică. Scopul acestui grup era schimbul de programe Commodore și Spectrum.

În ianuarie 1990, acest cerc s-a legalizat devenind CLUBUL ROMÂN DE CALCULATOARE din statutul căruia am selectat câteva articole semnificative pentru activitatea sa.

În prezent clubul numără aproximativ 160 de membrii, care prin efort comun au reușit să creeze o bancă cuprinzând peste 2600 programe pentru Commodore și 3300 programe pentru Spectrum.

Ce visăm? Visăm să realizăm o rețea de calculatoare personale. Avem aprobarea de principiu a forurilor competente; mai rămâne să realizăm fizic acest lucru. Mai visăm să unim pe toți cei ce au un calculator într-o mare familie a fanilor PC-urilor.

Revista de față intitulată sugestiv (credem noi) 'hobBIT' se vrea o publicație periodică a CLUBULUI ce ar putea acoperi parțial golul de documentație și soft de la noi în domeniul calculatoarelor Spectrum și mai ales Commodore, dar în paginile ei vor găsi informații și cei ce au un Atari sau un compatibil IBM-PC.

'hobBIT' este concepută și realizată în întregime de membrii clubului, persoane de diferite ocupații și vârste și se adresează în primul rând posesorilor de calculatoare, NESPECIALIȘTILOR.

Pentru aceste motive vă rugăm să treceți cu vederea aspectul oarecum deplorabil al prezentării revistei, punând pe primul plan conținutul ei. Promitem că pe parcurs să învățăm arta de a edita o publicație.

Nu ezitați să ne scrieți pentru orice problemă survenită calculatorului vostru. Vă asigurăm că vom face tot posibilul să vă ajutăm.

Să încercăm, prieteni, să intrăm și noi în marea familie a celor ce iubesc calculatorul personal!!! --

Evenimentul este consemnat și de către principalul ajutor administrativ al acestui proiect, criticul de film, printre altele, Mircea Dumitrescu, de la Casa de Cultură a Studenților, dar din considerente istorice am decis să acord acestui text spațiu dedicat pe blog, aici. Vă rog citiți-l și reveniți.

Acum că am citit întreaga colecție de reviste hobBIT, pot să vă concluzionez că aceste glorioase texte descriu excelent cam ce-a fost revista asta în esență, pentru o scurtă perioadă de timp. Acum, hai să vedem ce-a oferit și practic.

hobBIT numărul 1 pe 1991 (luna Martie)


După ce trecem de acel memorabil intro, descoperim primul articol - un cod pe care cititorul ar fi trebuit să-l copieze de mână pe Spectrum-ul său dacă voia să extindă foarte mult posibilitatea de utilizare a interpretorului BASIC. Și menționez asta pentru că asta este o temă centrală a hobBIT - diverse tutoriale, coduri sau limbaje de programare tipărite pentru cititor, urmând ca el să le copieze pe calculatorul său.

Urmează tutorialul Simons' BASIC pentru Commodore și apoi pagina "Cum facem?" care explică noțiuni de bază pentru începătorii în Commodore și Spectrum.

Urmează apoi ceea ce pare codul pentru mini-jocurile Super Maze și Info. După care ajungem pentru prima oară în istorie la recenzia de joc video, sub categoria "Jocuri comentate". Primul este de fapt un scurt walkthrough pentru Three Weeks in Paradise, apoi un review pe bune la Maniac Mansion, și iarăși tutoriale pentru Leisure Suite Larry, și Space Quest.

Rubrica Tips and Tricks prezintă coduri de trișat pentru diverse jocuri. În vremea aceea oamenii se refereau la ele ca "Poke"-uri. Apoi harta schematică pentru jocurile The NeverEnding Story I, II, III, și IV; Wishbringer și Enchanter. Jocurile din ziua de azi oferă constant o afișare a hărții, a poziției tale în joc, te țin de mână ca la grădiniță. Atunci, în schimb, în anumite jocuri era un adevărat infern să navighezi dacă nu-ți desenai singur o hartă pe hârtie.

Ultimele pagini ne oferă o rubrică dedicată celor care vor să-și realizeze acasă diferite adaptări la calculatorul propriu, Poșta revistei în care găsim anunțuri de vânzare-cumpărare fix ca în ziarele de mica-publicitate, și Bursa unde observăm că și atunci jocurile costau tot ca-n ziua de azi între 40-60 dolari (informații preluate din reviste americane). Coperta 4 surprinde cu o veche glumă, analogia calculator-vas wc. Ulterior aflu de la editorul Manuel Wolfshant că acesta încă are pe peretele camerei sale acest poster (de unde a și originat ideea publicării în revistă) și mi-a dovedit-o cu o poză. Prețul acestei reviste a fost 35 lei.

colaboratori: fil. Iulian Vasilică, ing. Mircea Gavat, ing. Viorel Stan, chim. Mircea Pîrlog (?), geochim. Vasile Tihon (?), mat. Anca Radovici, stud. Andrei Stoica, stud. Bogdan Baliuc, stud. Mihai Ciocoiu, stud. Manuel Wolfshant, elev Dan Patriciu (Danny Kid).


hobBIT numărul 2 pe 1991 (luna Aprilie)


Începând cu numărul 2 aflăm că cititorii pot trimite articole și pentru revistele următoare se alege și publică dintre ele, dar autorul celui mai bun al lunii este premiat cu suma de 3000 lei. Primim noutăți din lumea noilor cluburi de calculatoare cu care cititorii pot lua legătura, și un adevărat content-piece despre dualitatea calculatorului în ceea ce privește utilitatea: 'Cu sau fără jocuri'.

Pe partea de programare avem o continuare la tutorialul Beta Basic din primul număr și Spectrum MONS. Pe partea de jocuri primim un review pentru Movie și Mission 12 (pentru Spectrum), Zak McKracken and the Alien Mindbenders pentru Commodore.

Nu lipsesc: pagina pentru începători, poke-uri, hărți pentru Mercenary și Knightmare, anunțuri de vânzare-cumpărare, bursa. Coperta 4 are din nou o glumă. A costat tot 35 lei.

editori: Andrei Stoica, Viorel Stan, Cezar Tipa, Mircea Gavat; corectura: Mariana Lungu; colaboratori: Mihaela Gorodcov (?), Flavius Lupu, Teo PăduraruVasile Tihon (?)Dan Patriciu (Danny Kid), Florin Țâncu.


hobBIT numărul 3 pe 1991 (luna Iunie)


Începând cu numărul 3 coperta primește un pic de culoare, oferindu-i mai multă identitate. Avem un nou reportaj interesant numit "Joc sau realitate", care abordează violența în jocurile video. Dacă ar știi cei de atunci cât de violente sunt jocurile acum...

Conținut: Gens (Spectrum), Memoria Cache, jocul Elite, harta pentru Mercenary II, Cheat Codes. Apare și rubrica "Pentru Larry" unde găsim diverse rezolvări ale întrebărilor oamenilor, unele dintre răspunsuri fiind chiar comice și mă duc cu gândul la rubrica similară ce avea să apară ani mai târziu în revista LEVEL; cu răspunsuri sarcastice la doleanțele cititorilor.

Dar marea noutate în acest număr este anunțul că și revista hobBIT va publica un almanah, în care o parte importantă îl va ocupa "Agenda hobBIT", care va cuprinde toți posesorii de calculatoare ce doresc ca numele lor să fie cunoscut (un fel de carte de telefon a fanilor) pentru un schimb de programe și documentație.

Se renunță la gluma de pe coperta 4 în favoarea listing-urilor de programe. A costat tot 35 lei.

editori: Viorel Stan, Cezar TipaAndrei Stoica, Mircea Gavat, Mihaela Gorodcov (?)Florin Țâncu; grafică: Mariana Lungu; colaboratori: Anca Radovici, Teo PăduraruDan Patriciu (Danny Kid).


hobBIT numărul 4 pe 1991 (luna Septembrie)


În numărul 4 noutatea o constituie posibilitatea unui abonament la revistă. A costat un pic mai mult (40 lei) și a revenit cu o mică glumă pe coperta 4.

Conținut: OPUS (Spectrum), Noutăți hardware, Last Ninja, Loom, Spy vs Spy, codul pentru jocul Dame, reminder pentru almanahul hobBIT care ar urma să apară în Februarie/Martie 1992.

editori: Viorel Stan, Cezar TipaAndrei Stoica, Mircea Gavat, Mihaela Gorodcov (?)Florin Țâncu; grafică: Mariana Lungu; colaboratori: Anca RadoviciTeo PăduraruDan Patriciu (Danny Kid), Emil Matara, Andrei Steriopol (?), Emil Schnaider (?), Virgiliu Percec, Cătălin Florean, Radu Huma (?), Petre Ajtai, Adrian Sima, George Costinaș (?), Eugen Radu CazimiroviciDaniel Nicolescu, Emil Sasu, Sorin Brinzei (?).


hobBIT numărul 5 pe 1991 (luna Noiembrie)


Odată cu numărul 5 pare că s-a îmbunătățit un pic și calitatea hârtiei folosite; greu de zis cu niște documente de acum 30 de ani... Rubrica Pentru Larry de la final anunță majorarea prețului următorului număr, datorită costului ridicat al hârtiei. A costat 40 lei și a avut o ilustrație pe coperta 4 pe care n-o înțeleg.

Primim: un amuzant istoric al variatelor sedii pe care le-a avut CRC-ul, câteva citate ale unor celebrități din industria calculatoarelor care declară inutilitatea lor pentru oamenii obișnuiți, noutăți hardware/software, The Secret of Monkey Island, Dan Dare (hartă ilustrată).

editori: Viorel Stan, Andrei Stoica, Mircea Gavat, Mihaela Gorodcov (?)Florin Țâncu; grafică: Cornel Porcoteanu; colaboratori: Cătălin FloreanDan Patriciu (Danny Kid)Andrei Steriopol (?), Diana Dobre, Carol Szabo, Radu Davidescu (Radu Power)Anca Radovici, Emil Matara, Sandu Mihai Eduard (AlligatorSoft), Sebastian Patrulescu, Diana Dobre, Attila Berecz, Răzvan Pașol, Dragoș Dumitrescu, Mircea Bucur, Gabriel Silion.

hobBIT numărul 1 pe 1992 (luna Ianuarie) (6)


Numărul 6 îmbunătățește foarte vizibil fontul și rezoluția textului. Redacția anunță că după almanahul din Februarie revista chiar va apărea o dată pe lună, nu o dată la două luni, și aduce un ultim reminder pentru trimiterea talonului de participare.

Cuprins: Rules of Engagement, Spectrum Forth, The Sentinel, Space Quest 2, Nodes of Yesod, Interfața de copiere pe casetofon, Everyone's A Wally.

Din rubrica lui Larry aflăm că revista acum se tipărește pe un 286 și că almanahul va avea peste 1000 de butonari. A costat 70 lei "cu extensie"; nu știu ce a însemnat asta, dar am aflat că revista nu a inclus niciodată dischete sau casete.

editori: Mircea Gavat, Viorel Stan, Cătălin FloreanAndrei StoicaDan Patriciu (Danny Kid); colaboratori: Emil Matara, Anca RadoviciRadu Davidescu (Radu Power), Bogdan Horotan, Cătălin Florean, Carol Szabo.


Almanahul hobBIT 1992 (luna Martie)


Primul lucru care surprinde la almanah este dimensiunea, asemănătoare cu cea a unei agende obișnuite, apoi grosimea ei, care totalizează 132 de pagini nenumerotate (da, a trebuit ), dar și lipsa unui cuprins.

Primele două treimi sunt, în esență, o revistă hobBIT cu mult mai multe tutoriale de programare, rezolvări și review-uri de jocuri.

Din conținut: Laser Basic, un foarte amuzant ghid de instalare al unui sistem de calcul, The Fourth Protocol, Lord of Midnight, The Boggit, King's Quest IV, Back to Skool, Populous, Sherlock Holmes, The Hobbit, Leisure Suit Larry III, Jet Set Willy.

Almanahul se laudă cu o copertă cu Rastan și Cyborg, și are până în 650 de butonaci în agendă, contrar anunțului precedent. A costat 200 lei și a apărut în Martie, deși era plănuit pentru Februarie. Motivul pentru asta este notat în următoarea revistă de către Larry ca și cauze "exterioare".

User-ul shopshop de pe Softpedia ne confirmă despre utilitatea acestei agende:

Îmi aduc aminte că dădeam telefoane la nimereală la oameni trecuți în agenda din almanah, sau celor cărora își lăsaseră numărul la bursa revistei. Stăteam de vorbă de parcă ne cunoșteam de o viață. Am trimis chiar casete prin poștă sau cu trenul la vagonul poștal, pe pură încredere... Oamenii le trimiteau înapoi când terminau de copiat si atașau ceva la schimb. Făceam schimb de programe de hărți sau soluții xeroxate... Era un tip de prietenie aparte. Chiar eram o tagmă a butonarilor... Și eram puțini dar uniți.

editori: Mircea Gavat, Viorel Stan, Dan Patriciu (Danny Kid)Andrei Steriopol (?)Andrei Stoica, Emil Matara, Cătălin Florean; colaboratori: Radu Davidescu (Radu Power), Adrian Dinu; grafică: Cornel Porcoteanu.

contribuitori: Robert Eckstein, Manuel Wolfshant, Andrei Columban (?), Bogdan Horotan, Robert Fuchs, Paul Franco, Virgiliu Percec, Corneliu Popescu, Sorin Brinzei (?), Camil Buzatu, Sebastian Patrulescu, Vasile Tihon (?), Daniel Bucur.


hobBIT numărul 2 pe 1992 (luna Martie) (7)


Noutatea o constituie lansarea unui concurs cu premiu o bursă pentru executarea graficii în paginile hobBIT-ului. Este adresat doar studenților din București.

Din cuprins: noutăți despre cele mai noi jocuri apărute pe piață, Pirates, Wing Commander, The Confession, Magicland Dizzy, Tips & Tricks, Poșta Gratuită, Larry. A costat 70 lei.

editori: Mircea Gavat, Cătălin FloreanDan Patriciu (Danny Kid), Emil Matara; colaboratori: Radu Davidescu (Radu Power)Anca Radovici, Mirel Dobrilă, Bogdan Baliuc, Mihai Moldovan, Daniel Roman, Ionel Neag.


hobBIT numărul 3 pe 1992 (luna Mai) (8)


Pe lângă anunțul că hobBIT a trecut de vârsta de un an, se observă și o drastică schimbare a copertei; acum arătând precum o adevărată revistă, cu o imagine din jocul Wing Commander II sau Elite (nu pot decide proveniența). Mulțumiri domnului Radu Power pentru corecție.

Aniversarea este notată cu un nou fabulos text marca Mircea Dumitrescu, de la Casa de Cultură a Studenților. Este intitulat 'Cuvânt către tineri' și, din nou, datorită importanței istorice, am decis să-i dedic spațiu separat aici. Trebuie citit!

Noutățile nu se termină acolo pentru că primim și un interviu cu dl. Grigore Ilie, directorul Liceului de Informatică. Tot în numărul ăsta: abonamentele din București se suspendă și se roagă cititorii să răspundă la un chestionar legat de prețul revistei (care necesită din nou o majorare din cauza prețului hârtiei). A costat 70 lei.

Din cuprins: Zeus Assembler, Castle Master, Arta de a sparge programele, Wing Commander 2, Ninja Turtles, Pentru Larry.

editori: Mircea Gavat, Cătălin Florean, Emil Matara, Dan Patriciu (Danny Kid)Manuel Wolfshant; grafică: Cornel PorcoteanuMariana Lungu; interviu: Ilie Grigore; colaboratori: Bogdan BaliucRadu Davidescu (Radu Power), Alex Iordan, Lucian Popescu, Emil Pintilie, Sarchis Lăzărescu, Bogdan Răzvan Baciu.


hobBIT numărul 4 pe 1992 (luna Iulie) (9)


Revista numărul 9 este singura pe care am primit-o fără copertă (sad emoji) dar are una cu un print dintr-un joc pe care, din nou, nu reușesc să-l identific.

Găsim: câștigătorul premiului la concursul din almanah, Space Quest III, Cum introducem POKE-uri la jocuri, Graphic Adventure Creator, Programator EPROM, harta Dizzy 3, două pagini de poștă, Pentru Larry. A costat 70 de lei.

editori: Mircea Gavat, Emil Matara, Cătălin Florean; grafică: Cornel Porcoteanu; colaboratori: Daniel Roman, Dan Patriciu (Danny Kid), Ciprian Cernat, Bela Erdelyi, Cosmin Bogza, Florin Lupu, Gabriel Silion, Mircea Bucur, Viorel Stan, Virgiliu Percec, Octavian Ionescu, Dragoș Cimpoescu (?).


hobBIT numărul 5 pe 1992 (luna Septembrie) (10)


Numărul 10 vine cu două schimbări de dimensiuni - e și un pic mai înaltă, dar și un pic mai încăpătoare, numărul paginilor crescând de la un neschimbat 32, la un neverosimil 48. Prețul crește și el la 130 lei. Coperta mă ajută de data asta scriind mare și gros numele jocului - Temple of Apshai Trilogy. Ce e ciudat și amuzant la (toate) jocurile prezentate pe coperți este că ele nu au făcut parte din conținutul revistelor, ci au fost acolo doar pentru a atrage privirea (eye candy).

Din conținut: test comparativ de programe pentru comprimarea fișierelor, MegaBasic, Last Ninja II, R-Type, Another World, Spellbound Dizzy, Police Quest III, Leisure Suit Larry 5, Space Quest IV, Monkey Island 2, Little Puff in Dragonland (hartă). Rubrica Pentru Larry a lipsit. (emoji trist)

editori: Mircea Gavat, Emil Matara, Cătălin Florean, Daniel Roman; introducere text: Lucian Cojocaru; colaboratori: Cristian Mănăsoiu, Mircea Bucur, Mirel Dobrilă, Matei Filip, Andrei Sava, Răzvan SurdulescuIstrate Aurelian Romulus, Viorel Stan.


hobBIT numărul 6 pe 1992 (luna Noiembrie) (11)


Ultima revistă hobBIT are probabil cea mai reușită copertă de până acum, fapt datorat nu doar alegerii jocului, Ultima Underworld: The Stygian Abyss, cât și faptului că pentru prima oară coperta este plastifiată, și deci de o calitate net superioară. A costat 150 lei.

Se anunță că se va acorda mai mult spațiu jocurilor de PC. Mai avem: curs de programare Z80, Tasword, Dizzy (hartă), Dizzy: Prince of the Yolkfolk, Spike in Transilvania, The Adventures of Robin Hood, The Dallas Quest, The Living Daylights, Dune, Zynaps, Ikari Warriors (hartă). Revine rubrica lui Larry care anunță apariția unui nou almanah (pe 1993, dar fără agendă).

editori: Mircea Gavat, Emil Matara, Cătălin Florean; introducere text: Ana-Maria Cojocaru (?); grafică: Florin (și atât); colaboratori: Mirel Dobrilă, Istrate Aurelian Romulus, Carol Szabo, Silviu StroieBela Erdelyi, Octavian Ionescu, Sandu Mihai Eduard (AlligatorSoft), Robert Grozea, Virgiliu Percec, Andrei Sava, Mihai Sava, Silviu Anghelache, Sorin Ciupa (?), Aurel Enache, Victor Bogdan Vitikan (?), Matei Dobrescu, Tudor Bosman (?), Ciprian Cernat.


Almanahul hobBIT 1993 (Februarie)


De data asta almanahul nu mai este micșorat ci, din contră, crește față de dimensiunea ultimei reviste. De fapt, nu prea a existat un standard, dimensiunile au variat de la un număr la altul la aproape toate aparițiile. Coperta, din nou, de calitate, are o imagine de tipul reclamă la un nou joc de PC de strategie, dar nu am reușit să-l aflu. Pe coperta patru apare jocul Teladon. Și, din nou, nu este numerotat, dar are 108 pagini. A costat 800 lei.

Primul text pare scris de Larry și ne informează despre dificultățile întâmpinate în facerea acestui almanah (prețul hârtiei), dar și persistența lipsei unui sediu a clubului (este un non-profit). Se anunță și disponibilitatea lui Larry pentru scrisorile al căror răspuns va fi publicat în Martie. Dar cum almanahul numărul doi a fost ultima apariție...

Formatul e același ca și în primul almanah - tutoriale de programare, numeroase coduri de trișat, o ilustrație chiar foarte amuzantă, și, cel mai important, o grămadă de recenzii/soluții la jocuri: Elite, Dark Seed, Red Moon, Seymour at the Movies, Star Trek 25th Anniversary, Spellbound Dizzy (hartă), Conquests of the Longbow, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Brian Bloodaxe, Batman: The Caped Crusader 1 și 2, Amnesia, Fantasy World Dizzy, The Dagger of Amon Ra, Psi Chess, Police Quest II: The Vengeance, Slightly Magic, Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure, Thunderbirds, Vendetta.

pentru că nu sunt notați ca editori sau colaboratori, i-am trecut pe toți care au contribuit la grămadă: Silviu Stroie, Andrei Florin, Emil Matara, Andrei Steriopol (?), Cătălin Alexandru Ionescu, Toma Susman, Mirel Dobrilă, Istrate Aurelian RomulusFlavius LupuManuel Wolfshant, Andrei Sava, Silviu Anghelache, Adrian-Cătălin Mihăilă, Cătălin Prunariu (?), Ciprian Cernat, Cristian Schipor, Cristian Cătălin Banu, Bogdan Mihoc, Daniel Roman, Eduard Stoica, Cătălin Florean; grafică: Florin GhidrăseanuCornel Porcoteanu;


Finalmente


Și aici, dragă cititorule, pare că s-a încheiat povestea hobBIT. Rămâne să fiu anunțat (am fost) dacă cumva a mai apărut vreun număr al revistei, dar mă îndoiesc (degeaba). Sigur că există revista Hobbyte's despre care voi scrie în viitor, dar după al doilea almanah mai există ceva? Răspunsul este nu, în urma discuțiilor cu membrii fondatori. Așadar, colecția mea este 'complectă'. :)

Interviu cu membrii


Articolul de față cuprindea într-o formă anterioară și întrebările pe care le-am adresat vechilor editori într-un formular Google Forms. Am primit răspunsuri de la domnii Cezar TipaCălin Obretin și Manuel Wolfshant; dar datorită acestuia din urmă cu ale sale răspunsuri kilometrice a trebuit să dedic spațiu separat. Informațiile sunt fascinante, așa că vă invit să citiți interviul.

Note finale


Ce m-a uimit citind colecția de reviste hobBIT: uimirea redactorilor vis-a-vis de grafică și de sunet; grafica pe 256 culori făcea ravagii la începutul anilor '90, cum și cea de azi îi impresionează pe cei mai noi. Tot user-ul shopshop continuă in același thread ca și mai sus, cu următorul text:

Referitor la faza cu jocurile de azi ce apar pe bandă rulantă și sunt lipsite de esență, în ciuda graficii sau sunetului, păi cred că are legătură directă cu ceea ce spuneam într-un post anterior. Legătura care exista la nivel de gameri, era întreținută de reviste de specialitate, de cluburi restrânse, și respectată de designeri. Când Carmack și Romero, sau Mollineaux (Bullfrog), sau alte câteva duzini de programatori / creatori de jocuri introduceau concepte noi, revoluționare, o făceau din convingere. Azi e totul o afacere. Iar feeling-ul a dispărut odată cu originalitatea și dorința de a crea din pasiune și nu pentru zeul ban.

Interesant, nu, cum fiecare generație este impresionată de jucăriile erei sale. Astfel, nostalgia joacă și ea un rol important în ecuație. Dar, de reținut și mențiunea domnului Călin referitoare la imaginație (din interviu).

Alte notițe personale ar fi, din nou, surprinderea că jocurile costau la fel și atunci, între 20 și 50 de dolari, și faptul că inflația în România anilor '90 a fost o chestie vizibilă în prețul revistei - în Ianuarie 1991 primul număr hobBIT a costat 35 lei; în Februarie 1994 almanahul a costat 800 lei. În doar 3 ani, în linii mari, prețul a devenit de 20 ori mai mare.

De la dna Anca Radovici (care a contribuit în mare parte cu traduceri și corecturi) aflu că Mihaela Gorodcov "este o legendă vie a publicisticii românești! Înainte de '90 avea emisiuni pe faimosul program III la radio, alături de Florian Pittiș și "Exploratorii lumii de mâine" - emisiunea despre SF și mai ales edita revista Știință și Tehnică".

Rugăminte


Articolul de față este finalizat 99%. Încă primesc răspunsuri pe LinkedIn de la foști editori sau colaboratori și mai adaug pe ici, pe colo bucățele de informații. Anunțați-mă de greșeli sau orice altceva relevant care ar trebui adăugat. Aș aprecia foarte mult. Uite câteva întrebări cu care eu am rămas: Cine s-a semnat o dată ca 'Newman'? Cine era Larry? (răspunsul îl găsiți în interviul de mai sus); Cine a fost dl. Ion Truică? Dar Vivi Constantinescu? Ce rol au avut?

În încheiere îmi rămâne să vă rog să trimiteți articolul cât mai multora dintre cunoștințele voastre, cu atât mai mult celor care nu au pagină de LinkedIn în articol (acestora le-am trimis eu dacă mi-au confirmat că sunt foști colaboratori ai revistei).

Va urma, bineînțeles, și continuarea acestei serii în care voi aborda a doua revistă de jocuri din România, pe numele său Hobbyte's. Până atunci - 'That's it, smart lickers!!! See ya soon nice restless homeboyz!!!!!' (vechii cititorii vor înțelege :-)

PS: Dacă aveți cumva acces, ați auzit ceva despre, sau le aveți și vreți să le vindeți pentru un preț bun, sunt în căutarea acestor reviste de jocuri. Contactați-mă!

123456789101112131415

6 Comments

  1. Am săpat până am dat de petrol :P Mersi mult pentru comentariu și mai ales că ai adăugat link-urile pe cândapare. Chiar aș fi vrut să cer asta, dar nu știam că o pot face și eu. Oricum, un motiv de bucurie pentru mine.

    Da, chiar 3 numere sunt din PC T&T, am re-verificat și cu drag le voi scana când îmi va permite timpul. Salutări! :)

    ReplyDelete
  2. Excelent, mulțumesc anticipat!

    ReplyDelete
  3. Care e sensul semnelor de intrebare de la unele din numele contribuitorilor? Numele sunt corecte, la vremea respectiva am cunoscut majoritatea persoanelor respective, dar dupa emigrarea lui Calin am pierdut legatura cu tot grupul si nu mai stiu nimic de ei.
    Nu mai stiu ce e pe coperta respectiva, daca gasesc revista o sa vad daca mai imi amintesc ce reprezinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salutări! Scuze de răspunsul întârziat, dar nu primesc nicăieri nicio notificare la comentarii (nu știu de ce). În legătură cu semnul de întrebare - am vrut să se înțeleagă că nu știm dacă acel profil de LinkedIn este al persoanei în cauză. Acolo unde link-ul este direct setat pe numele persoanei atunci cu siguranță acela este omul (am comunicat cu respectivii). Mersi pentru vizită!

      Delete
  4. Multumesc din suflet, cautam de mult revista asta. O citeam ca pe biblie in anii '90 :D Vremuri frumoase... Multumesc inca o data ca ai pus arhiva la dispozitie, nu stii cata bucurie mi-ai facut ;) Culmea dar link-ul mediafire mai merge, celalalt nu. Toate bune.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salutări! Scuze de răspunsul întârziat, dar nu primesc nicăieri nicio notificare la comentarii (nu știu de ce). Mă bucură că mica mea pasiune v-a adus bucurie :-) De fapt, asta a și fost motivația mea - bucuria personală de a colecționa/cotrobăi după reviste și a o împărtăși cu ceilalți. Misiune reușită! Vă mai aștept pe site. Ar urma într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat o continuare, cu revista Hobbyte's, apoi RamTop (asta nu o am), Game Over (am doar un nr), și tot așa până ajungem la Level și ce-a mai fost pe "final". Mulțumesc pentru comentariu și vizită!

      Delete
Previous Post Next Post